piątek, 28 maja 2021

Świadkowie historii.



Koło Przyjaciół Historii istnieje w naszej szkole od 2007 roku. Jednym z celów jego działania jest poznawanie historii poprzez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem- świadkiem historii. Świadek historii to osoba, której udokumentowana
(zapinana, nagrana) opowieść zwana relacją jest źródłem historycznym.


Świadkowie są wśród nas. Czasem wiemy o tym, bo szkoła zaprasza ich na uroczystości, ale czasem nie uświadamiamy sobie, że starszy pan, którego mijamy codziennie gdy idziemy do szkoły, to żołnierz AK, że nasza sąsiadka brała udział w lekcjach tajnego nauczania, że koleżanka mamy kolportowała ulotki w stanie wojennym.

Wiele osób wokół nas może opowiedzieć ciekawe historie. Naszym zadaniem jest tylko pokazać światu nowych, nieznanych bohaterów naszej niedawnej przeszłości.


Członkowie koła mieli okazję spotykać się z ludźmi tworzącymi historię wiele razy.

Były to spotkania w szkole jak i w domach naszych świadków. Zaczęły się one od pana Henryka Pawelca, który w latach 2008-2009 opowiadał nam o powstawaniu i działalności oddziału partyzanckiego, którego imię nosi nasza szkoła.

W latach 2010-2012 interesowała nas tematyka tajnego nauczania. Po pierwszym spotkaniu z panem Edwardem Jędrzejczykiem okazało się, że uczniów tajnych kompletów jest we Wzdole wielu. Bardzo chętnie dzielili się z nami swoimi wspomnieniami o warunkach w jakich zdobywali wiedzę, o swoich koleżankach i kolegach a także nauczycielach. Dużą sympatię zdobyła u nas Róża Szafraniec- nauczycielka z Siekierna. Poświeciliśmy jej projekt realizowany w ramach programu CEO „Opowiem ci o wolnej Polsce”. Tajne nauczanie- temat ten stał się dla nas bliski dzięki rozmowom z Heleną Łuszczyńską, Jerzym Kaczmarzykiem, Marią Wójcicką i Kamilą Jarosińską.

W 2012 roku uczniowie spotykali się i rozmawiali z panią Józefą Życińską o żołnierzach „Wyklętych” i panią Pelagią Barwicką o jej działalności konspiracyjnej. Spotkania te poszerzały wiedzę historyczną rozmówców a także wzbogacały szkolne archiwum o przekazywane pamiątki przez naszych świadków.


Edward Jędrzejczyk w 2011r. opowiadał nam o tajnym nauczaniu.

w 2011r. odwiedziliśmy panią Marię Wójcicką.

Józefa Życińska opowiadała nam o żołnierzach "Wyklętych".



Pani Pelagia Barwicka zdradziła nam informacje o swoim udziale w działalności konspiracyjnej.



Helena Łuszczyńska w 2011r. mówiła nam o tajnym nauczaniu.


Pan Jerzy Kaczmarzyk podzielił się z nami informacjami o swoim udziale w tajnych kompletach.



Czy znasz swoją szkołę?


Najstarsza część budynku naszej szkoły ma już 90 lat.Powstała w latach 30-tych ubiegłego wieku.


Kierownikiem był pan Rokicki.Pamięta ona czasy II wojny światowej , walki partyzantów czy tajne nauczanie.

Pamięta, też tajne spotkania młodych chłopców, którzy chcieli walczyć z Niemcami.Na tych spotkaniach snuli plany tworzenia oddziału zbrojnego i jego działalności. Wśród wtajemniczonych był Henryk Pawelec, który w swojej książce
Na rozkaz serca”
opisał salę szkolną w której odbywały się narady. Była to sala na I piętrze z widokiem na kuźnię. Która to dziś klasa?




sobota, 15 maja 2021

W tym roku szkolnym znów postanowiliśmy spróbować swoich sił 
w Wirtualnym Festiwalu, organizowanym przez 
Centrum Edukacji Obywatelskiej.
 
Stworzyliśmy trzy zespoły z klas ósmych, które chciały  w nietypowy sposób poznać fascynujący okres w historii.  
Tym razem zajmowali się XX-leciem międzywojennym, okresem wielu ważnych przemian w Polsce. 
Uczestnicy festiwalu wspólnie poszukiwali informacji na zadane pytania i rozwiązywali łamigłówki,tworzyli kolaże strojów z epoki, projektowali nowoczesną kuchnię i analizowali rolę Polskiego Czerwonego Krzyża w czasie Bitwy Warszawskiej. 

    Jedno z zadań polegało na stworzeniu
stylizacji modowej na miarę XX wieku. 





 Rok szkolny 2020/2021 to wyjątkowo trudny rok dla uczniów.
Większość zajęć lekcyjnych odbywa się w trybie zdalnym. Trudności też przeżywa działalność naszego Koła.











sobota, 16 maja 2020

Uczniowie klas siódmych pisali i rysowali na temat: Zdalne nauczanie dziś a jak uczniowie uczyli się dawniej. Oto niektóre z ich prac.


Zdalne nauczanie i Tajne nauczanie, mimo że obydwa miały na celu edukację dzieci i młodzieży, to więcej ich dzieli niż łączy. Łączy je to, że odbywały się w ciężkich czasach dla naszego kraju. Przyczyną obydwóch był wróg – dziś przyczyną zdalnego nauczania jest pandemia wywołana przez koronawirusa, natomiast, w dawnych czasach podczas okupacji naszego kraju, Niemcy pragnęły maksymalnie ograniczyć możliwość rozwoju polskiej młodzieży. Przy okazji powyższych rozważań nie sposób nie przytoczyć słów H. Himmlera – „(...) dla polskiej ludności Wschodu nie mogą istnieć szkoły wyższe niż 4-klasowa szkoła ludowa. Celem takiej szkoły ma być wyłącznie proste liczenie, najwyżej do pięciuset, napisanie własnego nazwiska, wiedza, iż boskim przykazaniem jest być posłusznym Niemcom, uczciwym, pracowitym i rzetelnym. Czytania nie uważam za konieczne.”Z tego powodu nauczyciele postanowili zorganizować Tajne nauczanie, które najczęściej odbywało się w mieszkaniach uczniów lub nauczycieli. Nauczanie było również prowadzone w szkołach – np. uczniowie zostawali w szkole pod pretekstem zajęć dodatkowych. Tajne nauczanie w okupacji było karane śmiercią lub zesłaniem do obozu zagłady. Nie zniechęciło to jednak uczniów w zdobywaniu wiedzy. W dzisiejszych czasach, podczas epidemii koronawirusa, polskie szkolnictwo zorganizowało zdalne nauczanie, które ma na celu dalej rozwijać dzieci oraz młodzież w tak trudnej sytuacji dla naszego kraju. W obecnych czasach nauczyciele mają możliwość skontaktować się z uczniami za pomocą smartfonów, laptopów, komputerów stacjonarnych, Notebooków. Służą im również do tego takie komunikatory jak: discord, messenger, skype, zoom, itp. . Dzięki e-lekcjom mamy e-spotkania z nauczycielami, piszemy e-sprawdziany oraz e-kartkówki. Udzielamy też e-odpowiedzi. Źródłem informacji o naszych postępach jest dziennik elektroniczny. Dzięki niemu, nasi rodzice „wszystko” o nas wiedzą.Kiedyś było Tajne, dzisiaj jest zdalne ale łączy je jedno: zwycięstwo edukacji w walce z wrogiem.

Tajne nauczanie a zdalne nauczanieTajne nauczanie określa nauczanie prowadzone w formie nielegalnych zajęć i wykładów organizowanych poza szkołą lub uczelnią w okresie zaborów lub okupacji hitlerowskiej.W czasie II wojny światowej władze zaborcze zlikwidowały wiele szkół, a w pozostawionych usunięto całkowicie język polski.Patriotyczne kręgi polskiej inteligencji organizowały tajne nauczanie, prowadzone na wszystkich poziomach od podstawowego po wyższe.Sytuacja w trzech zaborach nie była jednakowa.Najgorsze warunki były w zaborze rosyjskim i pruskim, lepsze w zaborze austriackim gdzie stopniowo przywracano szkolnictwo polskie na wszystkich poziomach nauczania.W zaborze rosyjskim za tajne nauczanie zsyłano na Sybir do obozów pracy albo rozstrzeliwano. W czasie okupacji niemieckiej, Niemcy nie kryli swoich planów w stosunku do ludności polskiej, szczególnie chodziło im o zdobycie terytorium ale też o zniszczenie kultury polskiej i zagładę biologiczną narodu polskiego.Tajne nauczanie inaczej tajne komplety gdzie kształciła się młodzież podczas okupacji niemieckiej.Nauczyciele i uczniowie wiedzieli, że w razie wykrycia groziło im, a nawet właścicielom mieszkań, w których odbywały się komplety, więzienie i obóz koncentracyjny.W latach 1939-1945 życie straciło 8,5 tys. polskich nauczycieli.Po mimo kar pod koniec okupacji w szkołach średnich uczyło się ponad 100 tysięcy młodzieży i kilka tysięcy studentów.Zdalne nauczanie to kształcenie na odległość gdzie nauczający znajduje się w dystansie przestrzennym a często też czasowym od kształconego się.W procesie zdalnego kształcenia wykorzystywane są media elektroniczne takie jak komputery, Internet, telefony itp.Nie mniej jednak obydwa typy nauczania odbiegają od konwencjonalnej metody nauki jaką jest edukacja na lekcjach w szkolnej ławce.Na przestrzeni dziejów ludzie obawiali się wroga, my też się obawiamy tylko nasz wróg jest niewidoczny gołym okiem.

środa, 29 kwietnia 2020

Zaprośmy ją do swoich serc, domów…Flaga jest tego warta!





Flaga towarzyszyła ludzkości od zarania dziejów. W ważnych, smutnych lub radosnych chwilach. Flaga pomagała wyrażać emocje, zachęcała do walki, pracy i modlitwy, podkreślała odrębność 
i przynależność, a drzewce bywało skuteczną bronią ( np. kopia).
Flaga to wierna przyjaciółka, podążająca za człowiekiem w procesie rozwoju naszej cywilizacji
 i wspomagająca nas w najważniejszych chwilach.