niedziela, 13 czerwca 2021
Projekt historyczny „Póki nie jest za późno.”
Pamięć o Żołnierzach Wyklętych
i inwencji twórczej. W konkursie wzięło udział 120 uczniów z województwa świętokrzyskiego, wśród nich było 11 uczniów z naszej szkoły. Miło nam było usłyszeć, że dwie uczennice zostały wyróżnione za swoje prace- Martyna Kupis
z klasy IV i Sara Pajdo z klasy VIII b. Obie zostały wraz z rodzicami zaproszone na uroczyste zakończenie i obdarowane nagrodami od organizatorów.
piątek, 28 maja 2021
Świadkowie historii.
Koło Przyjaciół Historii istnieje w naszej szkole od 2007 roku. Jednym z celów jego działania jest poznawanie historii poprzez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem- świadkiem historii. Świadek historii to osoba, której udokumentowana
(zapinana, nagrana) opowieść zwana relacją jest źródłem historycznym.
Świadkowie są wśród nas. Czasem wiemy o tym, bo szkoła zaprasza ich na uroczystości, ale czasem nie uświadamiamy sobie, że starszy pan, którego mijamy codziennie gdy idziemy do szkoły, to żołnierz AK, że nasza sąsiadka brała udział w lekcjach tajnego nauczania, że koleżanka mamy kolportowała ulotki w stanie wojennym.
Wiele osób wokół nas może opowiedzieć ciekawe historie. Naszym zadaniem jest tylko pokazać światu nowych, nieznanych bohaterów naszej niedawnej przeszłości.
Członkowie koła mieli okazję spotykać się z ludźmi tworzącymi historię wiele razy.
Były to spotkania w szkole jak i w domach naszych świadków. Zaczęły się one od pana Henryka Pawelca, który w latach 2008-2009 opowiadał nam o powstawaniu i działalności oddziału partyzanckiego, którego imię nosi nasza szkoła.
W latach 2010-2012 interesowała nas tematyka tajnego nauczania. Po pierwszym spotkaniu z panem Edwardem Jędrzejczykiem okazało się, że uczniów tajnych kompletów jest we Wzdole wielu. Bardzo chętnie dzielili się z nami swoimi wspomnieniami o warunkach w jakich zdobywali wiedzę, o swoich koleżankach i kolegach a także nauczycielach. Dużą sympatię zdobyła u nas Róża Szafraniec- nauczycielka z Siekierna. Poświeciliśmy jej projekt realizowany w ramach programu CEO „Opowiem ci o wolnej Polsce”. Tajne nauczanie- temat ten stał się dla nas bliski dzięki rozmowom z Heleną Łuszczyńską, Jerzym Kaczmarzykiem, Marią Wójcicką i Kamilą Jarosińską.
W 2012 roku uczniowie spotykali się i rozmawiali z panią Józefą Życińską o żołnierzach „Wyklętych” i panią Pelagią Barwicką o jej działalności konspiracyjnej. Spotkania te poszerzały wiedzę historyczną rozmówców a także wzbogacały szkolne archiwum o przekazywane pamiątki przez naszych świadków.
Edward Jędrzejczyk w 2011r. opowiadał nam o tajnym nauczaniu. w 2011r. odwiedziliśmy panią Marię Wójcicką. Józefa Życińska opowiadała nam o żołnierzach "Wyklętych".
![]() |
Pani Pelagia Barwicka zdradziła nam informacje o swoim udziale w działalności konspiracyjnej. |
![]() |
Helena Łuszczyńska w 2011r. mówiła nam o tajnym nauczaniu. |
![]() |
Pan Jerzy Kaczmarzyk podzielił się z nami informacjami o swoim udziale w tajnych kompletach. |
Czy znasz swoją szkołę?
Najstarsza część budynku naszej szkoły ma już 90 lat.Powstała w latach 30-tych ubiegłego wieku.
Kierownikiem był pan Rokicki.Pamięta ona czasy II wojny światowej , walki partyzantów czy tajne nauczanie.
Pamięta, też tajne spotkania młodych chłopców, którzy chcieli walczyć z Niemcami.Na tych spotkaniach snuli plany tworzenia oddziału zbrojnego i jego działalności. Wśród wtajemniczonych był Henryk Pawelec, który w swojej książce „
Na rozkaz serca” opisał salę szkolną w której odbywały się narady. Była to sala na I piętrze z widokiem na kuźnię. Która to dziś klasa?
![]() |
sobota, 15 maja 2021
W tym roku szkolnym znów postanowiliśmy spróbować swoich sił w Wirtualnym Festiwalu, organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Stworzyliśmy trzy zespoły z klas ósmych, które chciały w nietypowy sposób poznać fascynujący okres w historii.
Tym razem zajmowali się XX-leciem międzywojennym, okresem wielu ważnych przemian w Polsce. Uczestnicy festiwalu wspólnie poszukiwali informacji na zadane pytania i rozwiązywali łamigłówki,tworzyli kolaże strojów z epoki, projektowali nowoczesną kuchnię i analizowali rolę Polskiego Czerwonego Krzyża w czasie Bitwy Warszawskiej.
Jedno z zadań polegało na stworzeniu
stylizacji modowej na miarę XX wieku.
sobota, 16 maja 2020
Uczniowie klas siódmych pisali i rysowali na temat: Zdalne nauczanie dziś a jak uczniowie uczyli się dawniej. Oto niektóre z ich prac.
Tajne nauczanie a zdalne nauczanieTajne nauczanie określa nauczanie prowadzone w formie nielegalnych zajęć i wykładów organizowanych poza szkołą lub uczelnią w okresie zaborów lub okupacji hitlerowskiej.W czasie II wojny światowej władze zaborcze zlikwidowały wiele szkół, a w pozostawionych usunięto całkowicie język polski.Patriotyczne kręgi polskiej inteligencji organizowały tajne nauczanie, prowadzone na wszystkich poziomach od podstawowego po wyższe.Sytuacja w trzech zaborach nie była jednakowa.Najgorsze warunki były w zaborze rosyjskim i pruskim, lepsze w zaborze austriackim gdzie stopniowo przywracano szkolnictwo polskie na wszystkich poziomach nauczania.W zaborze rosyjskim za tajne nauczanie zsyłano na Sybir do obozów pracy albo rozstrzeliwano. W czasie okupacji niemieckiej, Niemcy nie kryli swoich planów w stosunku do ludności polskiej, szczególnie chodziło im o zdobycie terytorium ale też o zniszczenie kultury polskiej i zagładę biologiczną narodu polskiego.Tajne nauczanie inaczej tajne komplety gdzie kształciła się młodzież podczas okupacji niemieckiej.Nauczyciele i uczniowie wiedzieli, że w razie wykrycia groziło im, a nawet właścicielom mieszkań, w których odbywały się komplety, więzienie i obóz koncentracyjny.W latach 1939-1945 życie straciło 8,5 tys. polskich nauczycieli.Po mimo kar pod koniec okupacji w szkołach średnich uczyło się ponad 100 tysięcy młodzieży i kilka tysięcy studentów.Zdalne nauczanie to kształcenie na odległość gdzie nauczający znajduje się w dystansie przestrzennym a często też czasowym od kształconego się.W procesie zdalnego kształcenia wykorzystywane są media elektroniczne takie jak komputery, Internet, telefony itp.Nie mniej jednak obydwa typy nauczania odbiegają od konwencjonalnej metody nauki jaką jest edukacja na lekcjach w szkolnej ławce.Na przestrzeni dziejów ludzie obawiali się wroga, my też się obawiamy tylko nasz wróg jest niewidoczny gołym okiem.